Списание СТРОИТЕЛИ | брой 2, 2021г.

34 ÑÒÐÎÈÒÅËÈ 2'2021 ват последователността на работите на строителната площадка. С приложението Synchro XR потребителите могат да "взаимодействат" с дигиталните строителни модели, като използват ръцете си, т.е. да разглеждат моделите с интуитивни жестове. Потребителите могат също така да сравняват наскоро завършената работа директно с модела в мащаб 1:1 и същевременно да записват състоянието в HoloLens. Обектите от реалния свят могат да бъдат измерени в смесената реалност. Прегледът по този начин е по-лесен и по-точен, а данните, изпратени обратно към модела, го поддържат актуален за целия екип. Това е стъпка в бъдещето, системата позволява на всички, ангажирани в даден проект, едновременно да преглеждат обекти в пространството и времето - говорим вече за 4D обекти. В тази смесена реалност участниците могат и успешно да си взаимодействат. Всеки, който има разрешение, може да има достъп до актуализациите на графика в реално време, и така се гарантира, че целият екип за доставка е информиран. Производителността се повишава. Работи се усилено в посока на подобряване и усъвършенстване на обобщаването и анализа на данните от компании, специализирани в разработването на компютърни хардуерни системи и системи за управление на бази от данни, например като технологичната компания Oracle Construction and Engineering. Мнението, че това е правилната посока за развитие, се превръща в убеденост. Представете си как хората се "разхождат" из модела, оглеждат навсякъде, дори ако се завъртят на 360°, забелязват детайлите, преценяват кой къде какво трябва да изпълни, или вече е изпълнил, а така се създава много отчетливо разбиране на работния и проектния график. Неприятно е, че са наблюдавани някои психофизиологични проблеми, които възникват в процеса на използване на VR и AR технологиите, поради несъответствията между зрителните сигнали и мозъчната дейност. Доскоро нашият мозък е получавал информацията от различни източници, и след анализа є ние сме разполагали с нашата лична, субективна реалност. При новите дигитални реалности информацията от един сетивен източник може да не бъде потвърдена от друг, и тогава е възможно да възникнат различни странични нежелани ефекти - умора, световъртеж, главоболие или други. Въпреки това ръстът на инвестициите в тази област е огромен. Това е бъдещето най-добри решения. Това неминуемо ще се окаже мощен фактор за индустрията - ще се строи по-икономично и обмислено, ще се намали негативното въздействие върху околната среда. Всъщност, цифровите "близнаци" са цифрови копия на физически неща. Те свързват физическия и виртуалния свят, и понеже данните от физическия субект се предават на неговия цифров модел, оприличаваме съществуването им като "близнаци". По този начин инженерите тестват реални сценарии на "близнака" за да оценят неговата ефективност, устойчивост на повреди и т.н. И така, развитието на виртуалната реалност (VR) и на добавената реалност (AR), допринасящи за усвояването на технологията на място, ще зависи не само от разработките на софтуера, но и от качеството на хардуера. Заедно те трябва да създадат преживяване, в което потребителите да се чувстват комфортно, за да използват ежедневно възможностите, които дигиталните реалности им предоставят. Вече се внедряват очила, слушалки и шлемове, вместо двуизмерни екрани. Водещи по отношение на приложението им в строителството са разработените устройства, тип слушалки-очила, HoloLens на Microsoft. Те са безжични и позволяват свободно движение. Може да се опишат като самостоятелен компютър с осигурена Wi-Fi връзка, а това означава, че информацията, от която работникът се нуждае, върви с него. С помощта на вграден специален чип тези очила могат да представят холограмно изображения на реален обект. Доказателство за надеждността на Hololens е фактът, че редица фирми за строителни технологии проектират своя софтуер, като имат предвид точно това изключително устройство, което позволява да се работи "по-умно", с използване на смесена реалност. Настояще и бъдеще Преди около година Bentley Systems представят своето приложение Synchro XR за смесена реалност, което е ориентирано към инфраструктурни проекти и за което използват именно устройството на Microsoft HoloLens 2. Макар че термините малко се преливат, можем да приемем, че смесената реалност е нещо средно между виртуалната и добавената, но малко превъзхожда добавената реалност. Приложението дава възможност дигиталната конструкция да се разположи във физическото пространство, а потребителите могат да планират, визуализират, проследяват и потвържда-

RkJQdWJsaXNoZXIy MTEyMTYwMw==