Списание СТРОИТЕЛИ | брой 3, 2020г.

36 ÑÒÐÎÈÒÅËÈ 3'2020 строители И макар че някои са склонни да смятат, че пейзаж на стената е подходящ само за големи помещения (защото може да се гледа отдалеч), специалистите са категорични, че подобна картина може да се изрисува и в малка стая, например спалня. Друг път стенописите са търсени за създаването на дадено внушение. Ако на стената, зад дивана, грее рисуван „изглед“ към оживена улица с високи сгради, неонови реклами и пълни с хора тротоари, това създава атмосфера на динамика, „шумотевица“, оживление - вълшебството на града, който никога не спи. Независимо дали се рисуват заради уникалността, илюзията за простор или други внушения, стенописите в дома създават същинска магия. Вярно е, че красиви изгледи върху стената могат да се постигнат и със залепването на фототапет. Но разликата е като тази между стандартната конфекция и ушития по поръчка костюм. Нещо повече: стенописът е „жива“ картина, в която художникът влага своята душа. Тя е уникална не само заради вида си, но и защото всяка точица е ръчно изработена. Техники и материали Класическият стенопис се създава върху прясно положена мазилка, тоест се рисува, докато тя е още мокра. Това е така нареченият „фреско“ метод (думата е италианска и означава пресен, свеж). При фреско стенописа се използват водноразтворими пигменти, които се нанасят върху тънък слой прясно поставена мазилка - още докато е съвсем мокра. Боята попива надълбоко. Това е важно, защото пигментите се фиксират в мазилката чрез химическа реакция между варовата основа и въздуха. Това прави рисунката много трайна. Също така дори известно механично увреждане (например одраскване) няма да накърни образа, защото той не е само на повърхността. Тази техника е доста трудна и взискателна към твореца. По време на рисуването периодично се нанасят нови и нови слоеве мазилка - няколко десетки. Ако художникът се забави и основата засъхне, тя се сваля и се полага нова, за да е съвсем прясна, когато се рисува върху нея. Стенописите, направени по фреско технология, са устойчиви и трайни и затова можем да ги видим и до днес - например стените на много от вековните катедрали. Сега обаче подобна техника се прилага рядко. Причината е не толкова в сложността на техниката, колкото във факта, че тя отнема доста време. От около 16-ти век насам фреско стенописите отстъпват пред рисуването върху полусуха или съвсем суха стена. Подобен е и модерният подход в 21-ви век. Днес върху готова, суха и гладка мазилка се рисува както върху платно. Сега обаче творците не използват пигменти на водна основа, а боравят с модерни оцветители. Нерядко стенописът започва с боядисване с... латекс. Някои творци намират този метод за подходящ за основа на стенните картини, защото латексовата боя е евтино решение за покриване на големи квадратури. Върху подобна база се рисува с различни бои, най-често акрилни. Творбата става готова бързо, като при всички случаи е и по-евтино от фреско технологията. Някои съвременни творци прибягват и до употреба на аерозолни бои (спрей). Този вид боя, която е по-типична за графитите на открито, може да се прилага за постигането на някои визуални ефекти, но като цяло не предполага интензивно използване в затворено помещение. Обичайно след завършване стенописът се покрива с лак. Все по-често за целта сетърсят лаковете на водна основа, защото не излъчват летливи органични съединения. Лакътпредпазва изображението отвъншни влияния. Според преценката на художника може да се положи и UV-защитен слой, ако има вероятност стенописътда бъде огряван от слънце (например се намира до прозорец и използваните бои не са UV-устойчиви сами по себе си). Подготовка на основата В много от случаите художниците, които рисуват стенописи, държат да подготвят сами стените, върху които ще творят. Сами полагат мазилката или пък работят със „свои“ майстори, които умеят да я нанесат правилно. Вече не са изключение и случаите, когато стeнописи се правят върху стени с вече налична (стара) боя. Тогава е важно да бъде почистена повърхността, да няма мазни петна и неравности. Роля на визуалните мотиви Много хора търсят успокояващи пейзажи за своите дневни помещения. Често желани са изгледите с воден елемент, които създават усещане за спокойствие и простор - морета и езера например. Търси се да има небе, простор, дребни фигури на летящи птици. Водни обекти и дървета са желани мотиви и за спалните, създавайки илюзия за покой и спане сред природата. В зависимост от

RkJQdWJsaXNoZXIy MTEyMTYwMw==