Списание СТРОИТЕЛИ | брой 6, 2018г.

72 ÑÒÐÎÈÒÅËÈ 6'2018 строители Архитект Юлиян Пиперов, studiopiperov Работя като архитект вече почти 25 години, пет от които 20002005 г. като водещ проектант в Bonstra Architects /сега Bonstra Hairsign Architects/ във Вашингтон ДС, САЩ. Проектите ми в Америка – театър и две многофамилни жилищни сгради бяха отличени с общо четири годишни награди на American Institute of Architects. След завръщането ми в България основах studiopiperov и портфолиото ни е изключително разнообразно – градоустройство, архитектура и интериорен дизайн. Проектите варират - Simeonovo River Park - жилищен комплекс с 200 луксозни къщи, пазар за цветя за Столична община, корпоративните интериори на TELUS, фитнесите на Атлетик. Същевременно проектираме и интериори на апартаменти 60 кв.м. като смяната на мащаба ни действа освежаващо. Работата на студиото ми беше представена заедно с още седемархитектурнибюра в българския павилион на първото, и за жалост последно за сега, участие на венецианското архитектурно биенале през 2008 г. – най-престижния архитектурен форум в света. Съвременните технологии са помощно средство, което прави работата ни по-бърза и прецизна. Вече много години работим с CAD програми и визуализираме триизмерно проектите си. За съжаление в днешно време понякога фотореалистичните визуализации се превръщат в самоцелни красиви картинки и отнемат от магията на архитектурата – ограбват изненадата от преживяването на една сграда или пространство, когато е завършено. Компютърът не е заместител на вдъхновението и таланта. Пример за това е австралийският архитект Glenn Murkutt - носител на Pritzker, който работи сам и чертае проектите си на ръка. Е, да - за да ви проектира къща се чака три години. Проектът, който представям, е жилищен интериор на апартамент 240 кв.м. Още на проектно ниво в него заложихме софистицирана сградна автоматизация, реализирана впоследствие от Ambitio. Осветление, отопление, климатизация, движение на щори и пердета, аудио-визуална техника са изцяло автоматизирани. Това опростява контрола им, спестява разходи и позволява дистанционно управление и отчитане. Обикновено, когато правим високобюджетен интериор, осветлението сеосъществява отмножество различни източници, голяма частоткоитодимируеми. На човек му трябва половин година, за да запомни кой ключ коя лампа пали. В този проект ключовете са сценични – в една конзола има четири сцени, които се програмиратотнас и фирмата за автоматизация с фина настройка на всяко тяло. Специално за този интериор разработихме и мебелната система Harmonica – параван, конзола, тотем, етажерка. Производството им отфирма Икис е комбинация от лазерно рязане с лазер на отвори в лист ламарина ипрецизноръчно сгъваненаupcant, за да се получат перфектните метални „хармоники", които се нанизват една в друга. Този продукти биха били невъзможни за реализация без съвременните цифрови машини за рязане на метал.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTEyMTYwMw==