Списание СТРОИТЕЛИ | брой 2, 2017г.

37 ÑÒÐÎÈÒÅËÈ 2'2017 груб строеж Р Е К Л А М А минималистична структура, геометрия и пропорции, на ефектите на прозрачността и отражението. Нейната простота е изненадваща – опростена стоманена конструкция, изключително фина, която служи за опора на витрини, заменили обичайните стени. Ненатрапчивите цветове и намалените обеми засилват впечатлението за изчистеност. Стремежът е гледката на красивата природа през витрините да се възприема като рисувани тапети, които непрестанно се менят. Мястото за построяването на къщата е избрано така, че тя не само да е заобиколена отзеленина, но определени дървета да засенчватразличните фасади. Прозрачността е разтърсваща и несъответстваща на разпространените представи за къща. Стъклените повърхности и изключително опростената форма създават усещането, че конструкцията и нейните обитатели са изложени на всички опасности от околния свят. Само че Филип Джонсън вижда в своето творение един духовен подслон, който обединява интериор и екстериор, и едновременно му дава усещането за независимост и защита, без да е лишен от връзката си с околната природа. При нужда единственаалуминий, стомана, бетон и големи стъклени плоскости. Това е период на експериментиране, за да се изследват възможностите за нови форми и нова функционалност. Налага се мисълта „Формата следва функцията”, приписвана на строителния инженер Луис Съливан, конструктор на стоманените рамки на някои от първите небостъргачи. Тази прословута аксиома се превръща в крайъгълен камък за много от архитектите. Идеята е, че предназначението на сградата трябва да бъде отправната точка за нейния дизайн. За съжаление, възможността да се твори с много нови и различни материали оставя в сянка стъклото. Стъклените къщи от този период са по-скоро комплексна игра с форми и материали, отколкото любов към стъклото. Проектирана през 1939г., Къщата Керулу, на арх. Робер Блатер, е чудесна илюстрация на духа на модернизма. Простите обеми са умело подчертани с хоризонтални козирки и вертикални простенки. Прозорците са много и различни – големи прозорци в ъглите на къщата, много високи прозорци, изпълнени от стъклени блокчета, отделни квадрати стъкло, а усещането за светлина и чистота допълва изчистените форми на къщата. По-малкото е повече – Less is more Втози период, около петдесетте години на миналия век, изчистените форми стават толкова изчистени, че повече няма накъде. Необходим е огромен талант, за да се изрази новата философия на минимализма. Стремежът е да се сведат до минимум декоративнитеелементи, които съпътстват къщите, но въздействието да е максимално – като при хайку стиховете. Стъклената къща на Джонсън, построена през 1949г., е блестящ опит да изясни с помощта на непосредствено въздействие обществените търсения, по коитооще няма ясни становища или съществуват големи различия. Къщата е олицетворение на ʣˋ˓ˏ˃ ʟʢʢʣ ʙʩʛʞʏʜʗ ʝʝʓ ˈ ˎˋˇˈ˓ ː˃ ˒˃ˊ˃˓˃ ˊ˃ ˏˈ˕˃ˎːˋ ˍˈ˓ˈˏˋˇˋ ˅ ʐ˝ˎˆ˃˓ˋˢ ˋ ˔ ˒ˑ˅ˈ˚ˈ ˑ˕ ˇˈ˅ˈ˕ ˆˑˇˋːˋ ˑ˒ˋ˕Ǥ ʠˑ˗ˋˢ ˄˖ˎǤ ʠˋˏˈˑːˑ˅˔ˍˑ ˛ˑ˔ˈ ͒ ͳʹͲ ˕ˈˎǤǣ Ͳʹ Ȁ ͺ͸Ͳ ͳͲ ͸͹ǡ Ͳͺͺ Ȁ ͹ͷ͸ ͷ͸ ͸ʹ ‡Ǧƒ‹Žǣ ”‘‘ˆǦ‡–ƒŽ̷ƒ‹ŽǤ„‰ ™™™Ǥ”‘‘ˆǦ‡–ƒŽǤ…‘ ʛˈ˕˃ˎːˋ ˍˈ˓ˈˏˋˇˋ

RkJQdWJsaXNoZXIy MTEyMTYwMw==