Списание СТРОИТЕЛИ | брой 2, 2017г.

36 ÑÒÐÎÈÒÅËÈ 2'2017 строители Р Е К Л А М А ята за стъклена къща, е Жул Анриво - френски инженер, ръководещ производството на стъкло в Saint-Gobain. Той пише през 1894г.: ”Стените ще представляват скелет от железни ъглови профили, върху който ще се разположат вертикално стъклени плоскости по такъв начин, че да се образува двойна преграда, в която през зимата ще циркулира топъл въздух, а през лятото – сгъстен въздух, който ще охлажда стените, докато се разрежда. Покривът ще бъде витраж. Вътрешните стени, стълби и др. – от стъкло, естествено.” Анриво не успява да построи стъклената си къща, но посочва пътя. Прозрачността е търсена от хората, защото те я асоциират с осветеността, а не с неприкосновеното лично пространство. И когато през 1928 ÷ 1932г. в Париж се появява Стъклената къща на арх. ПиерШаро, всички са изумени отнейния новаторски вид. Изградена предимно от стомана и стъкло, тя предлага както уют и подходящо пространство на семейството на собственика - лекар, така и достатъчно добре изолирани помещения за пациентите му. Стъклените блокчета, които са използвани за стените, осигуряватпроникването на светлина, но без да позволяват да се вижда през тях. По тозиначиннепрестанно защитаваната интимност е гарантирана. А когато настъпи мрак, отвън светват мощни прожектори, така че хората в къщата се виждат само като сенки. Прозрачност... и изкуство. Изкуство? Модернизъм? Form follows function В началото на миналия век сякаш във въздуха се носи желанието за промяна. Архитектурата иска да промени света. Обединяват се идеите за ново изкуство и нов рационален подход. Индустрията осигурява невиждани дотогава с мащабите и качеството си продукти. Модернизмът в архитектурата се стреми да приложи новите технологии и новите материали – ити за сгради, в които стъклото преобладава, използването му не е продиктувано само от ползите, а се търси дълбочина, усещане, дори поезия. И понеже пред фантазията на архитекта няма бариери, идеите за употреба на стъклото стават все по-интересни. Началото – La transparence Прозрачност. Реална и виртуална. Тези понятия не дават спокойствие на много архитекти, особено през XIX век. Реалната прозрачност, която е резултат от физическите качества на материята, достига забележителен успех в обществените сгради, след като именно през XIX век започва масовата употреба на стоманата и нейния логичен спътник – стъклото. Виртуалната прозрачност е присъщо качество на организацията на пространството и не зависи така пряко от стъклото. Нещо повече – при еднофамилните къщи се набляга на реалната прозрачност. Въпреки непрестанната употреба на стъкло в онези години, все още се шири убеждението, че само класическите строителни материали могат да запазят интимността на ежедневието. Може би първият, който формулира идеЕкстензивни и интензивни зелени покриви - плоски и скатни Системи пешеходни зони и паркинг покриви Дренажен композит ND 4+1 / ND 5+1 Дренажен композит ND 100 / ND 200 Дренажен композит ND 220 Дренажен композит ND 600 / ND 620 Пълна гама CE-маркирани дренажни композити, хидроизолационни и противокоренови мембрани (в съответствие с FLL), водоабсорбиращи панели от минерална вата за воден резервоар и заместване на субстрата, метални и PVC профили и аксесоари за всички видове зелени, пешеходни и паркинг покриви (клас на натоварване 1, 2 и 3). ЕСХА България ООД София 1582, ж.к. Дружба-2, бул. Проф. Цветан Лазаров 162 тел.: 02/ 979 11 19, 02/ 979 11 80, info@esha.bg, www.esha.bg

RkJQdWJsaXNoZXIy MTEyMTYwMw==